neděle 9. února 2014

Šumava bez hnětení

Protože jsem měla hodně aktivovaného kvásku a také proto, že bylo v názvu bez hnětení  (jsem lenoch), zkusila jsem Šumavu bez hnětení od Cuketky.
Suroviny:
150 g žitné chlebové mouky
300 g pšeničné chlebové mouky
320 g vody
20 g kvásku
10 g soli
5 g mletého kmínu

Pozor, u tohoto receptu se vše rovnou zamíchá, nelze si tedy odebrat kousek kvásku na schování do lednice. Buď ho máte dost, tedy odebráním 20 g na tento recept zůstanou v lednici ještě alespoň 2 lžíce nebo ho namnožte třeba při pečení jiného chleba o trochu více. Samozřejmě je možné vyndat kvásek z lednice, přikrmit vodou a žitnou moukou v poměru 1:1 a nechat v teple pár hodin, až se rozbublá.  Pak 20 g použít do Šumavy a zbytek schovat do lednice.


Můj první pokus probíhal takto:
V 15 hod vše promícháno, mísa zabalena do fólie a uložena na radiátor.
Druhý den v 9 hod vyškrábnut stěrkou na pomoučněnou pracovní plochu, pokus o překládání se nezdařil - příliš lepivé těsto. Nechtěla jsem přidávat další mouku, tak jsem ho dala zpět do mísy a "překládala" a otáčela stěrkou přímo v míse. Upravit do tvaru bochánku, zabalit do igelitového pytlíku (fólie už byla mokrá, pytlík pak mohu použít na smetí) a na 2 hod na radiátor.
Rozpálit troubu na 250°° C včetně kastrůlku a pokličky, těsto do něj seškrábnout a urovnat povrch. Přiklopit pokličkou. Po 10 min odklopit, stáhnout troubu na 200°C, již byl trochu (ale hezky) popraskaný, možno ještě naříznout a postříkat rozprašovačem vodou (teplou). Po 10 min vyndat z kastrůlku a postříkat a péci dalších 10 minut.

Kůrka se mi zdálo moc tvrdá, tak jsem ho zabalila do mokré, ale vyždímané utěrky. Spěchala jsem vyzvednout dceru z družiny a manžel se nabídl, že ho po chvilce rozbalí. Nakonec ho tam nechal minimálně hodinu, ale chlebík byl krásně vláčný, zchlazený a tak jsme ho brzo nakrojili a večer už nebyl.
Fintu s mokrou utěrkou od té doby používám pořád...



Každá trouba peče jinak, já končím pečení, když má hezkou barvu a po zaklepání na spodek hezky duní. Mám elektrickou troubu a používám horní a dolní ohřev.





Žádné komentáře:

Okomentovat