neděle 16. února 2014

Dalamánky na svačinku

I když vím, že nad čerstvý chléb či pečivo není, rozhodla jsem se upéct dalamánky a část jich zamrazit. Děti si je ráno rozmrazí v mikrovlnce a nachystají si z nich svačinu do školy. Jsem sova, takže i když své děti opravdu miluji, nejsem schopná ráno vstávat a péci na snídani (popř. na zabalení k svačině) ani chléb, natož dalamánky či jiné pečivo.


Nejvíce se mí líbil recept na Pradobrotách, ale použila jsem na první pokus jen poloviční dávku. Nepoužila jsem sůl na posypání, protože by dalamánky při rozmrazování zvlhly. Vlastně jsem je nesypala ničím, stejně by to z toho ty moje potvůrky (rozuměj děti) sundavaly...

Suroviny (poloviční dávka):
150 g kvásku (žitného)
88 g vody
175 g hladké pšeničné mouky
2 g kmínu
5 g soli

1.krok:
Večer (19 hod) jsem aktivovala kvásek - tj. vzala uschovaný kvásek z lednice (já schovávám kolem 50-60 g, ale na toto množství stačí použít i 20-30 g), přidala 75 g žitné mouky a 75 g vody. Zamíchat, zabalit do igelitu a nechat v teple. V noci se u nás moc netopí, takže mísu dávám na vlažný radiátor.

2.krok:
Ráno (6:30) jsem odebrala část kvásku na uschování do lednice tak, aby mi v míse zbylo 150 g kvásku. Přidala jsem ke kvásku zbytek, tj. vodu, hladkou pšeničnou mouku, kmín a sůl. Hnětla mixérem (hnětací háky) cca 8 minut. Opět zabalit do igelitu a nechat kynout.

3.krok:
Po vykynutí (9:10) rozdělit na 8 dílů. Každý díl jsem desetkrát překládala (přeložit , pootočit, přeložit atd.). Potom jsem vytvarovala bochánky, poválela v mouce, v dlani trochu oklepala a dala na pečící papír na plech znovu kynout (přikryté utěrkou). Při pokojové teplotě se nechtěly zvětšovat, tak jsem je malinko ohřála v elektrické troubě nastavené na co nejmenší teplotu.

4.krok:
Troubu rozehřát na 250°C, dole rozehřát ještě jeden plech, do kterého nalijeme hrnek vody na začátku pečení. Dalamánky jsem nařízla některé podélně a některé do kříže. Po 5 minutách pečení jsem odvětrala páru, postříkala dalamánky vodou (rozprašovačem), plech se zbytkem vody jsem nechala v troubě. Po dalších 5 minutách opět postříkat, po dalších 5 minutách postříkat a stáhnout troubu na 180°C. Dále péci 5 minut, postříkat a ještě posledních 5 minut. Celkem se pekly 15 minut na 250°C a 10 minut na 180°C, v pětiminutových intervalech zvlhčovány postříkáním. Měly dost tvrdou kůrku, tak jsem je stejně jako to dělám s chlebem zabalila do mokré, vyždímané utěrky. 

Samozřejmě jsme to nevydržely a 3 jsme snědli ještě teplé. Zbylých 5 jsem zamrazila. Hned druhý den dcera vyzkoušela rozmrazování v mikrovlnce. Nejvíce se osvědčilo rozmrazovat cca 10 sekund, pak rozkrojit a ještě asi 10 sekund rozmrazovat. 

Žádné komentáře:

Okomentovat