sobota 8. února 2014

Český chléb - můj první kváskový

Přestože mi kvásek Přemysl Kvas I. dvakrát spadl z topení (asi chtěl ukázat, že bude dost silný ), zbylo ho 3.den dost. A tak jsem se odhodlala upéct Český chleba od Cuketky.


Samozřejmě jsem si postup trochu či spíše více zjednodušila. Nemám ošatku ( a to mám doma pedigu hromadu a plést z něj umím...), ale odradila mě spousta diskuzí, jak ji vysypávat a pak po pečení čistit. Takže aktivování kvásku, kynutí těsta i kynutí po překládání a tvarování probíhá u nás v jedné míse zakryté buď potravinovou fólií nebo celou mísu zabalím do igelitového pytlíku. Teď je zima, takže mísu dávám na radiátor, který je tak středně teplý.

Suroviny:
300 g žitného kvásku
300 g mouky (já používám 150g pšeničné chlebové a 150 g žitné chlebové)
170g vody
12 g soli
5 g kmínu (používám mletý)

Nejprve jsem si připravila kvásek: Odebrat z ledničky 2 lžíce (pokud máte pocit, že váš kvásek je ještě příliš mladý a slabý, můžete přidat i trochu více, ale 50 g je obvykle dostačující). Přidat 150g žitné mouky a 150g vody, zamíchat, zabalit do fólie nebo igelitového pytlíku a nechat aktivovat cca 12 hod v teple.
Potom odebrat 2 lžíce a schovat zpět do ledničky.

K 300 g kvásku jsem přidala 300 g mouky, 170 g vody, 12 g soli a nechala to hníst robotem. Po 15 minutách bylo těsto docela teplé! Takže pozor na rychlost, aby jste těsto neuvařili. Při dalších pokusech jsem postup vylepšila tím, že používám ruční šlehač s hnětacími háky. Míchám tedy přímo v té samé míse, kde se předtím aktivoval kvásek.

Pak jsem se pokusila podle Cuketky těsto překládat, otáčet o 90°, aby se stalo postupným nabíráním mouky sametovějším. Byla jsem ulepená až za ušima! Takže v příštím pokusu jen otáčení a překládání přímo v míse  pomocí větší stěrky.

Pak opět zabalit do fólie nebo igelitu šup na radiátor. Poprvé jsem kynula na pomoučněné utěrce, ale stejně se těsto přilepilo a utěrka se vážně špatně pere. Kynout 3-5 hod (podle teploty okolí a aktivity kvásku). Prý se to pozná podle toho, zda po otisknutí prstu do těsta důlek rychle zmizí = ještě kyne nebo zůstane = čas na pečení. Já se prostě kouknu, zda těsto zvětší objem alespoň  1,5 až 2 krát.

Na konci kynutí nechám rozehřát troubu i s kastrůlkem a pokličkou na 250°C. Těsto stěrkou seškrábnu do kastrůlku, poupravím povrch, přikryji, zavřu troubu. Nebojte, nepřilepí se. Většinou na povrchu popraská. Je možné ho naříznout, ale na začátku je těsto moc mazlavé, takže třeba až po 5-10 minutách.

Výhodou pečení v přikrytém kastrůlku je to, že není třeba řešit zapařování trouby (další plech či pekáček s vodou na dně trouby, který se po pár minutách dává pryč). Chléb je možné po celou dobu péci v kastrůlku, popř. ho po 20 min odklopit nebo dokonce vyndat a dopékat volně dle požadované barvy. Upečený chléb hezky duní po zaklepání na spodek. Poprvé jsem to zkoušela klasicky špejlí, kterou jsem píchla do prasklinky na povrchu. Teplý chléb se vždycky trochu lepí, ale když není špejle vyloženě obalená těstem a barva vypadá v pořádku, měl by být hotov. Každá trouba peče jinak, chce to vyzkoušet. Já mám elektrickou a používám spodní a dolní ohřev.

Chlebík jsem nechala chladnout na mřížce. Nemohu říkat, že ho nechám vychladnout, protože to obvykle nevydržíme a ukrojíme ještě teplý...

Žádné komentáře:

Okomentovat