středa 12. února 2014

Bramborovo-pšenično-žitný chléb

Protože stále toužím po vláčné střídce, zkusila jsem (s mírnou úpravou) bramborovo-pšenično-žitný chléb. Recept je z FB stránky Pečem.Pecen.cz.


Suroviny:
300 g žitného kvásku
270 g vody se 2 vrchovatými lžícemi bílého jogurtu (270 g je hmotnost celkem)
80 g žitné mouky
420 g chlebové pšeničné mouky
120 g vařených brambor (asi 2 malé brambory)
22 g soli
1 velká lžíce mletého kmínu

V originálním receptu se používá ještě chlebové koření z DM a semínka, která jsme neměli. Brambory jsem nevařila ve slupce, protože nevěřím, že by pod ní byly hezké.

1.krok:
Kvásek vytvořím ze 150 g vody, 150 g žitné mouky a kousku kvásku z lednice (cca 50 g). Nechám v míse zabalené v igelitu aktivovat 12 hod. Odeberu zpět kus aktivovaného kvásku do lednice tak, aby mi v míse zbylo 300 g.

2.krok:
Přidám vodu s jogurtem, žitnou a pšeničnou mouku, brambory rozmačkané vidličkou, sůl, kmín. Promíchám a hnětu mixérem hnětacími háky cca 5 min. Pokud je těsto tak tuhé, že by to mixér nezvládl, je možno přilít trochu vody. Nechat kynout opět zabalené v igelitu min 2 hod, ale klidně i déle dle teploty v  místnosti. Protože mi tentokrát vyšlo promíchání na pozdní noční hodinu, nedala jsem kynout na radiátor, ale nechala jsem těsto stát na kuchyňské lince, kde je v noci chladněji. Ráno jsem pomocí stěrky přímo v míse "stáčela" a překládala těsto 2-3 minutky a pak ještě nechala kynout 3 hod.


3.krok:
Rozehřát troubu i s kastrůlkem a pokličkou na 250°C. Stěrkou těsto vyklopit do kastrůlku, urovnat povrch, přiklopit, stáhnout na 230°C a péci 10 min. Naříznout, rozprašovačem postříkat vodou, přiklopit, péci 10 min. Znovu postříkat, přiklopit, péci 10 min. Vyndat z kastrůlku, postříkat, péci 10 min a opět postříkat. Pak stačilo péci již jen 5 min a byl hezky hnědý. Po vyndání zabalit do mokré a vyždímané utěrky na cca 1/2 hod, kůrka bude vláčnější.



Pak nechat chladnout na mřížce, ale již jde alespoň patka ukrojit.


Celkem se tedy pekl 45 min, z toho 20 min v kastrůlku přiklopený pokličkou a zbytek volně na mřížce.

Žádné komentáře:

Okomentovat